Kalajutut

Lohen lumoissa

Keskiviikkona 6.6. suunnittelimme serkkuni Kimmo Virtasen kanssa kalareissua Luvialle, jonne oli tarkoitus lähteä seuraavana aamuna. Sovimme, että matkaan lähdetään vasta klo 8 ja tarkoitus oli suht' aikaisin takaisinkin. Olimme tehneet sinne muutaman retken aikaisemmin, myöskin kohtuullisella menestyksellä - mutta päivät olivat olleet melko pitkiä, aamu kuudesta puoleen yöhön asti. Nuo reissut tuntuivat, ainakin minulla, seuraavana päivänä töissä. Ihmekö tuo, jos ajetaan n. 300 km, ollaan vesillä 10-12 tuntia ja siihen muut roudaukset ja viritykset päälle. Siinä ajassa alkaa jo väkevämpikin karpaasi pilkkiä.

Torstaina 7.6. heräsin seitsemän jälkeen ja avasin television katsoakseni merisääennusteen. Siellä luvattiin etelänpuolesta tuulta 7-11 m/s ja iltapäivästä lähtien sitäkin kovempaa tuulta. Nostin samantien puhelimen soittaakseni emännälle, että ei veisikään poikaa hoitoon, vaan jäisin kotiin, jos keli on liian kova. Sitten mietin kuinka Kimmo pettyisi, jos vedän reissun puihin. Kimmo saapui meille 8.00, kuten sovittu, kerrankin ajoissa - ei edes normaalia akateemista varttia myöhässä. Sanoin Kimmolle minkälaista keliä oli luvattu ja kyselin jätettäisiinkö reissu väliin ja mentäisiin kalaan vaikka järvelle.

Vastaus oli tyly: 'Ei pysty' - lapset oli viety hoitoon jo edellisenä iltana tämän reissun takia. Lähdimme siis matkaan kohti Laitakaria, vene perässämme. Tiesimme, että lohia oli tullut sieltä hyvin, mikä tietysti innosti meitäkin.

Saavuimme Poriin yhdeksän jälkeen, poikkesimme tankkaamaan venettä ja aamiaiselle, jonka jälkeen lähdimme kohden Laitakaria. Soitin kalakaverilleni Kimmo Viikarille, joka oli Luvialla, kyselläkseni kuulumisia ja kommentteja säästä. Viikari kertoi kelin olevan ihan hyvä, eikä pitänyt tuulta liian kovana. Samalla Kimmo kuunteli vieressä radiota, missä varoiteltiin veneilijöitä navakasta tuulesta. Tätä minä en kuullut, koska olin puhelimessa, eikä Kimmo myöskään halunnut minulle mainita, etten vain vetäisi pakkia päälle.

Luvia 1999, Marko Salmela ja Kimmo Virtanen

Saavuimme Laitakarille n. klo 10, jonka jälkeen viritimme vermeemme päivän koitoksia varten. Ajoimme n. 45 min. länteen päin kalapaikoille, koordinaatit olivat 61.20.00 ja 21.06.00. Käänsimme veneemme itään päin, ajellen uisteluvauhtia ilman vehkeitä. Sanoin Kimmolle, ettei uistelemisesta taida tulla mitään, koska tuuli oli arvioni mukaan n. 12-13 m/s. Kimmo sanoi, että kokeillaan vähän aikaa! Suostuin, vaikka olinkin aiemmin päättänyt jättää uistelut väliin tällaisilla keleillä. Vene keinui rankasti ja törmäilimme toisiimme veneen takatilassa siimoja laskiessamme. Saimme kuitenkin siimat laskettua, plaanarissa molemmilla oli neljä ja takiloissa tuplat. Kun olimme uistelleet n. 15 min., totesimme ettei olo ollut kuin voittajilla.

Noin puoli tuntia uisteltuamme pärähti räikkä Kimmon puolella. Menin ulos, otin vavan käteen ja kuulostelin millainen kala oli kysymyksessä. Se tuntui aika pieneltä, veikkailin kahden, kolmen kilon kalaa. Noin 15 sekuntia tästä takila laukesi minun puolellani. Kimmo otti vavan ja sanoi, että nyt oli hyvä kala kiinni. Hän kehotti minua ottamaan oman 'sinttini' ensin pois, että saisimme ottaa toisen rauhassa veneeseen. Samalla hetkellä minun puolen plaanarista lähti kala kuin tykin suusta ja vei siimaa melko railakkaasti. Tämä näytti näistä kolmesta selvästi isoimmalta.

Kelasin ensimmäistä kalaa kohti venettä, Kimmo piteli takilakalaa ja onki, jossa kolmas kala oli - annoimme sen olla telineessä. Ensimmäinen kala tuli helposti veneen viereen ja Kimmo sai hyvin sen haavattua veneeseen. Kala oli vähän isompi mitä aikaisemmin luulin, eli 4,5 kg - plaanarin vapautuspituus oli 30 m, edessä oli 80 g Merimetso-syvääjä. Uistin oli Iso-Tiura, väri Ahvenanmaa.
Sitten aloimme keskittyä Kimmon kalaan, otin takilat ylös ja päästin lähimpiä plaanareita hiukan kauemmaksi. Aikansa se jupisi vastaan, mutta tuli veneen viereen, josta nostin sen haavilla veneeseen. Komea kala, painoi 7,2 kg, takila oli ollut 27 jalassa ja vapa.pit. oli vain 15 m. Ottipeli oli Iso-Tiura, väri McPaukku.

Sitten oli kolmannen kalan vuoro. Sen kanssa saimme viettää eniten aikaa, mutta saimme senkin veneeseen. Paino oli 7,3 kg eli samanlainen kala kuin aiempikin. Tässä tämä varmasti kuulostaa helpolta, vaikkei se sitä ollut. Hässäkkä oli melkoinen koko ajan, mutta olimme tietysti tyytyväisiä saatuamme triplatärpistä kaikki veneeseen. Huomasimme molemmat, että nyt olo alkoi olla kuin voittajilla, eikä enää tietoakaan huonosta olosta. Mistäköhän mahtoi johtua?

Viritimme vehkeet uudestaan ja käänsimme veneeseen. Ajoimme kohti ottipistettä, jonka saimme gps:ään merkittyä. Saavuttuamme sen lähelle, alkoi taas tapahtua.

Kokonaissaalis 40,900 kg

Molemmat takilat laukesivat ja plaanarissa alkoi rykiä. Huomasimme heti, että toisessa takilassa oli jälleen hyvä kala, joka soitti räikkää ihan miehekkäästi. Kimmo piteli tätä kalaa ja antoi sen jupista kaukana venee perässä. Toinen olikin todennäköisesti pieni, se karkasi melkein heti saatuani vavan käteen. Sitten laukaisin plaanarin ja kelasin sieltä alamittaisen (58,5 cm) kalan ylös. Kimmo kuittaili ja sanoi väsytysvuorojeni menneen siinä. Hän väsytteli kalaa n. 15 min. ja kun saimme sen viereen, haavasin sen veneeseen. Se painoi 6,4 kg ja tuli takilasta 16 jalasta, vapautuspituus oli 20 m. Ottipelinä oli Iso-Tiura Ahvenanmaa. Kolmoistärppi tämäkin, muttei ihan ekan tasoinen. Uutta virtaa tuli silti taas roppakaupalla.

Viritimme vehkeet jälleen kerran ja jatkoimme uistelua. Noin tunnin kuluttua samoilla paikoilla plaanari laukesi taas, tuntui ihan hyvältä fisulta. Ajoimme vastatuulee, eikä kala meinannut tulla millään venettä kohti. Kun saimme veneen käännettyä myötäiseen, kala alkoi tulla oikeaan suuntaan, tosin luulimme tätä päivän isoimmaksi. Lohi painoi 5,350 g vap.pit. plaanarista oli 33 m, Merimetso-syvääjä 80 g ja ottipeli oli Iso-Tiura McPaukku.

Ajatus oli jatkaa vielä sen verran, että molemmat voivat viedä kolme kalaa kotiin. Vielä yhtä puuttui.
Se kala tulikin sitten aika pian takilasta, pelipaikoilta poispäin, Laitakaria kohti uistellessa (61.20.00 ja 21.09.00). Kala painoi 4,3 kg. Takila oli 26 jalassa vap.pit. oli vain 15 m. Ottipelinä oli Iso-Tiura ruotsinlimppu.

Sanoin Kimmolle, että lähdetään kotia kohti. Nyt olisi tarpeeksi kalaa ja saaliskin taisi olla jo kesän enkka (Luvialta). Tiesimme, että tamperelainen kalaguru Jukka Rajalampi miehistöineen oli saanut 40,5 kg:n saaliin edellisellä viikolla samoilta seuduilta. Niinpä aloimme punnita kaloja ja laskea painoja yhteen. Kimmo totesi pettyneellä äänensävyllä, ettei me vielä näillä pärjätä, kalat kun tekivät vasta 35 kg ja rapiat päälle. Sanoin, että sitten tarvitaan vielä yksi kala. Kymmenen minuuttia näiden sanojen jälkeen alkoi tapahtua.

Kaksi suurinta vonkaletta

Kyseessä oli kolmas kolmoistärppi. Näistä kolmesta yksi oli alamittainen, seitsemäs kala joka tuli veneeseen tuli plaanarista 50 g punttipainon takaa, paino oli 3,700 g, vap.pit. 33 m ja ottipelti Iso-Tiura violettikuulto. Kahdeksas kala, joka tuli veneeseen oli pienin, pit. 61,5 cm, paino 2,159 g. Kala tuli plaanarista. Vap. pit. oli 30 m, edessä oli Merimetso-syvääjä 80 g ja ottipeli oli jälleen Iso-Tiura, väri Ahvenanmaa. Tämän kalan olisimme päästäneet pois, jos emme olisi olleet jahtaamassa Rajalammen epävirallista enkkaa.

Nämä kalat kun punnitsimme, oli yhteispaino 40,900 g eli 400 g enemmän kuin Juhalla. Nostimme vehkeet samantien ylös ja lähdimme ajamaan kohti Laitakaria.